Een eenvoudige handleiding bij het Spaanse belastingformulier 210
September 20, 2026

Wat is Modelo 210 in Spanje?
Modelo 210 is het officiële formulier voor het indienen van de Belasting voor niet-ingezetenen in Spanje, algemeen bekend als "IRNR" of de "belasting voor niet-ingezetenen".
Wie moet Modelo 210 indienen?
Onder andere is elke niet-ingezeten eigenaar van een woning in Spanje verplicht om Modelo 210 in te dienen bij de Agencia Tributaria, ongeacht of de woning wordt verhuurd of niet.
Ben ik fiscaal ingezetene van Spanje?
Een persoon wordt beschouwd als fiscaal ingezetene van Spanje wanneer aan een van de volgende voorwaarden wordt voldaan. In het andere geval wordt de persoon voor fiscale doeleinden beschouwd als niet-ingezetene in Spanje:
- Meer dan 183 dagen verblijven op Spaans grondgebied gedurende het kalenderjaar. Voor het bepalen van dit verblijf tellen sporadische afwezigheden mee, tenzij de belastingplichtige zijn/haar fiscale woonplaats in een ander land kan aantonen. Bij landen of gebieden die als belastingparadijs worden aangemerkt, kunnen de Spaanse belastingautoriteiten bewijs eisen van een verblijf van 183 dagen binnen het kalenderjaar in dat belastingparadijs.
- Het hebben van het hoofdcentrum of centrum van activiteiten of economische belangen, direct of indirect, in Spanje.
- Het hebben van een niet wettelijk gescheiden echtgeno(o)t(e) en/of minderjarige kinderen die woonachtig zijn in Spanje. Dit laatste criterium kan worden weerlegd met tegenbewijs.
Daarnaast verliezen personen met de Spaanse nationaliteit die hun nieuwe fiscale woonplaats aantonen in een land of gebied dat als belastingparadijs wordt aangemerkt, hun status van Spaans fiscaal ingezetene niet.
Waar kan ik het formulier van Modelo 210 vinden?
U kunt het formulier van Modelo 210 vinden op de officiële website van de AEAT:
https://www.agenciatributaria.gob.es
U kunt zelf beslissen of u uw Modelo 210 online of op papier wilt indienen. Online indienen is verreweg de eenvoudigste manier om uw belastingaangifte als niet-ingezetene te doen, zeker als u kiest voor IberianTax.
Hoe kan ik Modelo 210 in Spanje indienen en betalen?
Online
Uw belasting als niet-ingezetene online indienen en betalen is veel eenvoudiger dan het formulier af te drukken en persoonlijk naar een bankkantoor in Spanje te gaan. Met IberianTax hoeft u alleen een account aan te maken, uw persoonlijke gegevens en de gegevens van uw woning toe te voegen, en kunt u uw belastingaangifte met een gerust hart indienen. Onze gebruiksvriendelijke software begeleidt u stap voor stap door het hele proces en werkt alle belastingberekeningen automatisch bij.
Belangrijk: online belastingaangifte is niet mogelijk via de website van de AEAT, tenzij u beschikt over een geldig elektronisch certificaat dat is afgegeven door de Spaanse autoriteiten.
Op papier
Als u Modelo 210 liever op papier indient, kunt u het belastingformulier invullen via de website van de AEAT of met behulp van onze belastingtool, maar houd er rekening mee dat u het formulier moet afdrukken en naar Spanje moet reizen om de belasting te betalen via uw Spaanse bankkantoor, vóór het einde van de indieningstermijn. Doet u dit niet, dan kunt u boetes en rente krijgen. Weet u niet zeker hoe u Modelo 210 moet invullen? Dan kunt u uw Modelo 210 in slechts enkele minuten indienen via ons platform. U zult versteld staan hoe eenvoudig het is! Klik hier en dien vandaag nog uw belastingaangifte als niet-ingezetene in!
Wanneer moet ik Modelo 210 indienen? Wat is de uiterste indieningsdatum?
De uiterste indieningsdatum verschilt afhankelijk van het type inkomen dat u moet aangeven:
- Eigenwoningforfait van niet-verhuurde woningen: de fiscale deadline is 31 december van elk jaar, met betrekking tot het voorgaande kalenderjaar. Bij elektronische indiening kan de betaling van de belastingschuld worden gedomicilieerd van 1 januari tot en met 23 december.
- Huurinkomsten: vanaf belastingjaar 2024 wordt de aangifte van huurinkomsten jaarlijks, met een indieningstermijn die loopt van 1 tot en met 20 januari van het daaropvolgende jaar.
- Vermogenswinsten en -verliezen door de verkoop van een woning: deze moeten worden aangegeven binnen vier maanden na de verkoopdatum.
Belangrijk: vanaf belastingjaar 2026 (aan te geven in 2027) wordt de aangifte van huurinkomsten verplaatst naar de periode van 1 tot en met 20 april (niet meer januari), en gaat de termijn voor het Eigenwoningforfait in op 1 april (niet meer 1 januari), conform Orden HAC/623/2026. Raadpleeg de bijgewerkte gids met de termijnen voor 2026.
Weet u niet zeker hoe u het formulier moet invullen? Dan kunt u uw Modelo 210 snel en veilig indienen, in slechts enkele minuten, via ons eenvoudige belastingplatform. Klik hier en dien vandaag nog uw belastingaangifte als niet-ingezetene in!