Enkel guide till den spanska skatteblanketten Modelo 210
September 23, 2026

Vad är Modelo 210 i Spanien?
Modelo 210 är den officiella blanketten för att deklarera den spanska inkomstskatten för icke-bosatta, ofta kallad "IRNR" eller "fastighetsskatt för icke-bosatta".
Vem måste lämna in Modelo 210?
Bland andra skattskyldiga måste varje icke-bosatt fastighetsägare i Spanien lämna in blankett 210 till Agencia Tributaria, oavsett om bostaden hyrs ut eller inte.
Har jag skatterättslig hemvist i Spanien?
En person klassas som skatterättsligt bosatt i Spanien när någon av följande omständigheter föreligger. I annat fall anses personen vara icke-bosatt i Spanien i skattehänseende.
- Att vistas mer än 183 dagar på spanskt territorium under kalenderåret. Vid bedömningen av vistelsen på spanskt territorium räknas tillfällig frånvaro med, utom om den skattskyldige styrker sin hemvist i ett annat land. När det gäller länder eller territorier som klassas som skatteparadis kan de spanska skattemyndigheterna kräva bevis på vistelse i detta skatteparadis under en period av 183 dagar under kalenderåret.
- Att ha huvudsaklig bas eller centrum för sin verksamhet eller sina ekonomiska aktiviteter, direkt eller indirekt, i Spanien.
- Att ha make eller maka som inte är lagligt separerad och/eller minderåriga barn som är beroende av en och som är bosatta i Spanien. Det sistnämnda kan motbevisas.
Dessutom förlorar personer med spanskt medborgarskap som styrker ny skatterättslig hemvist i ett land eller territorium som klassas som skatteparadis inte sin status som skatterättsligt bosatta.
Var hittar jag blanketten Modelo 210?
Du kan fylla i blanketten Modelo 210 på den spanska skattemyndighetens (AEAT) officiella webbplats: https://www.agenciatributaria.gob.es.
Du kan välja om du vill lämna in din blankett 210 på papper eller online. Själva ifyllandet av blanketten är dock bara möjligt online. Online är utan tvekan det enklaste sättet att lämna in din spanska deklaration som icke-bosatt, särskilt om du väljer att använda IberianTax.
Hur kan jag lämna in och betala blankett 210 i Spanien?
Online
Att lämna in och betala din skatt som icke-bosatt online är mycket enklare och slår att skriva ut blanketten och fysiskt gå till ditt spanska bankkontor för att betala skatten. Allt du behöver göra är att skapa ett konto hos IberianTax, lägga till dina person- och fastighetsuppgifter och lämna in med trygghet. Vår användarvänliga programvara guidar dig genom hela processen och uppdaterar samtidigt alla skatteberäkningar direkt.
Viktig notering: Inlämning online är inte möjlig via AEAT:s webbplats om du inte har ett giltigt elektroniskt certifikat utfärdat av de spanska myndigheterna. På spanska kallas det Certificado Electrónico de Persona Física.
Papper
Om du föredrar att lämna in din blankett 210 på papper kan du fylla i blanketten via AEAT:s webbplats eller med vårt skatteverktyg, men kom ihåg att du måste skriva ut blanketten och åka till Spanien för att betala skatten via ditt spanska bankkontor före fristen. Annars kan du drabbas av straffavgifter och ränta.
Om du är osäker på hur du fyller i din Modelo 210 kan du lämna in din blankett 210 på några minuter och med trygghet genom vårt enkla skatteverktyg. Du kommer inte att tro hur enkelt vi gör det! Klicka här och lämna in din deklaration som icke-bosatt redan i dag!
När måste jag lämna in blankett 210? Vilken är fristen?
Fristen beror på vilken typ av inkomst du ska deklarera.
- Schablonintäkt från bostäder som inte hyrs ut: Fristen är den 31 december varje år avseende föregående kalenderår. Vid inlämning online kan betalningen av skatten dras via autogiro från den 1 januari till den 23 december.
- Hyresintäkter: Från och med beskattningsåret 2024 blir deklarationen av hyresintäkter årlig, med inlämningsfristen mellan den 1 och 20 januari året efter.
- Kapitalvinster och kapitalförluster vid fastighetsförsäljning: De måste deklareras inom fyra månader efter försäljningsdagen.
Viktigt: från beskattningsåret 2026 (som deklareras 2027) ska hyresintäkter deklareras mellan 1 och 20 april (inte i januari), och perioden för schablonintäkt börjar den 1 april (inte 1 januari), i enlighet med Order HAC/623/2026. Se vår uppdaterade guide till fristerna för 2026.
Om du är osäker på hur du fyller i din Modelo 210 kan du lämna in din blankett 210 på några minuter och med trygghet genom vårt enkla skatteverktyg. Klicka här och lämna in din deklaration som icke-bosatt redan i dag!